Jonas, byt religion.

Kristendomen i Sverige idag är ett skämt. Den är indelade i två lika tragiska läger. Det första, sakta ruttnande lägret är gamla präster som vill ha stål och blod i predikan, som ogillar allt från kvinnor till marknaden. De är resterna av den gamla statskyrkan som med statens uppbackning sa till dig vad som var rätt eller fel (dvs vad politikerna tyckte var rätt eller fel). Den andra delen av vår misslyckade nationaltro, och jag säger det torrt, är hippies som fått för sig att Gud är en mysig rosa kärleksgas. Gasen omgärdar allt och alla oavsett vad vi gör, utan krav eller regler, och vill gärna att alla ska stötta välfärdsstaten, homobröllop, och könsbyten, för dessa är ju så gudomligt kärleksfulla.

Den första representationen av vår mer eller mindre döda tro ser vi på morgnarna ibland på (S)VT. Pensionärer som pressar sig igenom en seg, känslomässigt död psalm med bräckliga röster. En mustasch-prydd präst med löjlig dialekt som flummar loss med lite trista berättelser (nej, gubbe, barn är inga förebilder!) och låter alternativt som om han antingen ska somna eller är i desperat behov av en burk sviskon. Denna nidbild av kristendomen mördar intresset för alla under 55, minst sagt, men det är väl i (S)VT och välfärdsstatens intresse.

För de stackare som ändå håller sig kvar med klor och bett så kommer Jonas Gardell och hans fans in och demolerar resten. Inga regler, ingen moral, inga mirakel. Endast den rosa kärleksgasen utan krav, förutom som sagt välfärdsstatens skyldigheter gentemot HBT personer. Tack, Rosa Gas! Jag läste en ganska idiotisk artikel eller insändare eller vad det nu var skriven av en “teologie doktor”, som är stolt bög och präst. Gulligt. Personen ifråga använder uttryck som “tacka min lyckliga stjärna” för att han föddes i Sverige. Gud hade givetvis inget med det hela att göra. Vår käre doktor väljer likaså att inte citera bibeln en enda gång, eller hänvisa till Gud utan som ett vagt uttryck. Allt är sekulär politik. Så för mig kommer frågan upp: om Gud inte har med det här att göra, om bibeln inte har med det här att göra, utan Gårdfeldt bara vill ha en hög piedestal varifrån han kan skrika ur sig sina sekulära åsikter, vad fan har han som präst att göra? Han borde vara ärlig och bara blivit politiker så vi alla fall kunde rösta bort honom. Eller än bättre, gör som alla oss andra och skaffa sig en arg blogg!

Jonas Gardell, så älskad och så hyllad av en ateistisk vänster, är ju den destillerade vätskan av denna bisarra ideologi. Han berättar själv att han inte tror på helvetet. Han slänger ur sig lite politiskt korrekt och barnsligt att Gud kunde minsann vara “en lesbisk svart kvinna, som är tjock och vaggar omkring i himlen och kokar makaroner åt folk.” Himlen beskriver Gardell som Nangijala. Se upp för Katla, Jonas, se upp för Katla! Inte blir det bättre av att bögar försvarar så kallad konst där man dränker Jesus och Korset i urin, och drar ett likhetstecken mellan troende kristna med våldsamma islamister. (Hint: De är inte särskilt LIKA)

Personligen så är jag jävligt trött på det hela. Gud älskar dig inte om du är en våldtäktsman, en mördare, eller en bidragssnyltare som sitter hemma och spelar WoW 16 timmar om dagen. Han älskar dig inte om du är otrogen, om du förråder dina nära och kära, eller om du hyser avund mot din grannes egendom (där rök alla sossar). Han är inte heller en sådär jättestor fan av att staten ska gå in och göra Birger till Britta med statliga bidrag, men uppenbarligen har jag fel där. Tack Jonas! Nä, vad som är mest synd i det hela är att jag tror att Gardell genuint tror på Gud, på sitt eget lilla sätt. Tyvärr används han som ett slagträ mot den religion svensk vänster hatar. Islam är gulligt, men kristendomen är ond i de röda salarna. “Alla som i dessa tider försöker rycka den religiösa tron ur maktens och fundamentalismens händer är värda en mässa. Eller två.” skriver Anders Linder, och vi vet precis vad han menar. I mångt och mycket är Gardell den svenska versionen av amerikanska kändisar som flockas ner till Venezuela för att hänga med en “cool” kommunist. De vill bara vara snälla, men dumsnälla som de är används de cyniskt av brutala individer med onda avsikter.

Kristendomen är extremt komplex. Jag ska inte sitta här och slänga ur mig en topp 4 lista av ‘viktiga saker’ som Gardell gör. Jag är inte präst eller “teologie doktor” och fram-Googlade bibelcitat gör ingen glad. Men jag tycker att fördumma Kristendomen till en patetisk vänsterideologi utan annan moral än statens är en skam, likaså att göra om den till en New-Age tro där alla har sin egna lilla magiska enhörning på axeln som värmer kropp och själ med en strid ström urin-färgad kärlek. Så som jag ser det finns det bara en bra lösning på det hela: släng ut politikerna ur kyrkan, och avskaffa alla kvarvarande delar av det gamla monopolet. Splittra kyrkan. Och låt den byggas upp igen från grunden av de som verkligen TROR. De som inte gör det kan skita i den. För det som finns nu är bara ruttet, värdelöst S-märkt trä. Inte undra på att DN Kultur är så lycklig.

Och Jonas. Byt religion, sluta med den Rosa Gasen. Testa Kristendomen. Jag tror den kan välkomna även dig, efter tillräckligt många liter nattvardsvin.

Advertisements

~ by Escaping Perdition on March 2, 2010.

2 Responses to “Jonas, byt religion.”

  1. Hej

    Väldigt bra skrivet. Den vänsteranpassade “kristendom” utan moral som utövas i svenska kyrkan med allt från rent utav hedniska inslag till Jonas Gardells “Rosa gas” är det flummigaste som jag någonsin har varit med om. Som kristen har jag träffat människor som under en längre period haft med svenska kyrkan att göra. För dessa människor är både Gud och Jesus något väldigt abstrakt.(trots att Jesus sa “att lära känna Gud är det eviga livet” Joh 17:3) För dem är Jesus och Gud är inte heller nödvändiga i kristendomen. Så sjukt!!! Kristendom utan Kristus! som Äppelpaj utan äpplen. Jag ser så gärna till att herr Gardell och herr “teologie doktor” slutar kalla sig kristna så slipper man en himla massa förvirring.

    Homosexulitet är enligt bibeln (både NT och GT) synd mot Gud (Jag har därmed inte hetsat mot homosexuella! dvs jag förespråkar inte våld eller dylikt mot dem) Guds kärlek har aldrig varit och kommer aldrig att bli en fribiljett till att synda. Guds kärlek och “tolerans” är två HELT olika saker.

    Hur detta kan ha undgått Jonas Gardell som säger sig ha läst hela bibeln förstår jag inte.

    /David

    • Mina tankar också. Jag har inget emot homosexuella, men kristendomen handlar trots allt om att försöka ändra på sig själv för att leva upp till höga moraliska krav, inte att bara att göra vad som helst och istället ändra hela den kristna tron för att känna sig berättigad. Som du säger vore det en god idé om dessa individer slutade kalla sig kristna. Kanske “spiritualitetsakademiker” eller “mysticism-experter”? 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s