Sakers rätta värde i Sverige

Ett mindre inlägg i tystnaden, då livet är mycket upptaget för tillfället.

För ett och ett halv år sedan blev jag diagnostiserad med en kronisk sjukdom som gjorde mitt liv till ett helvete. Efter ett års kamp med mediciner förlorades, låg jag för döden innan läkarna lyckades hugga ut allt som var fel. Ett år hemma, varav 9 veckor inlagd på sjukhus. Eftersom jag “bara” studerat och sommarjobbat 3 månader per år i Sverige fick jag inte ett öre av Försäkringskassan. Det var, minst sagt, ett helvete att få allt att gå ihop. Jag är fortfarande obeskrivbart tacksam till min fästmö och mina föräldrar. Alla mina besparingar försvann under den perioden. Nu är jag frisk (eller vad man kan säga) och det går fint med såväl liv, som jobb och avslutande MBA studier. Det är inte fel att tro att jag är skeptisk till såväl svensk sjukvård som Sveriges så kallade sjukförsäkring.

Anyway. Jag kan ta att jag fick de snålaste medicinerna tills allt var kritiskt. Jag kan tåla att jag inte fick ett öre från staten. Jag har redan fått godkännande från arbetsgivaren om utlandsflytt, så det är bara att bocka av veckorna. Jag tänker inte betala in ett öre till svenska staten efter att jag väl lyckats fly härifrån, så fan för dem.

Men vad jag stör mig på är att även efter att jag lämnat landet så kommer andra lida av samma sak som jag gjort. Svenskar är i mångt och mycket duktiga, ärliga, hårt arbetande människor som lurats att tro att ett skitsystem är det bästa som finns. Men systemet är orättvist och korkat. Ett bra exempel är ersättningsnivåer. Jag fick 0 kronor av staten när jag var sjuk ett år. En privat försäkring jag skrivit gav mig 35000 efter 7 veckor i streck på sjukhus och en hemsk operation. Så vad för andra i Sverige?

En person som av misstag dödförklarats av staten får 40 000 kronor. En person som vägrar ta en kvinnlig chef i handen och därmed garanterar sig själv framtida bidrag och inget jobbigt jobb får 60 000 kronor i skadestånd. En pedagog (varför söker sig alltid kufar till offentlig sektor?) fick sparken för att ha sextrakasserat kvinnor och porrsurfat på arbetstid, och får därför 125 000 i skadestånd.

Samtidigt får anhöriga till en flicka som brutalt mördats endast 60 000 kronor. I Sverige är det värre att ge ett svin sparken än att mörda någon. I Sverige är det värre att bli felregistrerad än att slås ut av sjukdom. Fy fan vad skönt det ska bli att slippa det här. Och jag tycker synd om alla er som är tvungna att vara kvar.

~ by Escaping Perdition on February 10, 2010.

One Response to “Sakers rätta värde i Sverige”

  1. Sverige är inte längre ett land jag vill leva, arbeta och bo i, varför jag valt att söka mig till Schweiz. Repatriering via jobbet är ordnat och jag hinner alltså dra innan Mona et al, med största sannolikhet, kommer till makten för att garaantera sista spiken i kistan på detta en gång stolta land och folk.

Leave a Reply

