Varför Spyker är en oseriös köpare av Saab

Håller vanligtvis inte med socialister, men i denna frågan har alla de arga vänsterbloggarna som kommenterat kring Spykeraffärens nackdelar faktiskt rätt. Även om de nog inte kan artikulera varför.
Ekonomin som ligger till grund för beslutet från Spykers sida att våga satsa på Saab är generösa lån från Europeiska investeringsbanken, backat av staten. Dessa är knutna till villkor att investera i företaget, men kan också användas till att köpa loss teknologi från GM för fortsatt Saab-produktion. GM innehar fortfarande många nödvändiga patent, och efter ett flertal år är stommen i de flesta Saab-bilar GM-baserad. Inom den överskådliga framtiden kommer många komponenter komma från GM-bilar. Problemet är att Spyker i sig inte har resurser eller kompetens utöver dessa lånen och mindre summor investeringspengar vare sig att driva Saab eller ersätta hålet efter GM. För att driva ett större företag krävs inte bara duktiga arbetare, vilket Saab har, det krävs också effektivt inköp, god marknadsföring, och en fungerande, integrerad supply chain. Dessa har inte Saab. Marknadsföring kan du outsourca, men knappast inköp, och en god supply chain tar år att odla fram.
En supply chain, för er som ej jobbar med det, är kombinationen av produktion, underleverantörer, marknadsföring, inköp, och kvalitetskontroll i en nätliknande kedja från komponenters komponenter till slutkunden, inklusive retailers och framtida service. Så gott som all modern produktion i framgångsrika industriföretag utgår från JIT/JIS samt Lean Production, vilka båda kräver nästintill noll felfrekvens (99% duger INTE), samt påfyllning av lager varje 3-5 dagar. Ibland även pre-assembly av komponenter hos first tier suppliers. Spyker bygger sina maskiner mer eller mindre för hand, en i taget. Och även (i min mening) kvasieffektiva effektivitetssystem som Sex Sigma kräver stora resurser att implementera. Ska vi gissa att Spyker inte vet vad det betyder?
På tal om Lean Production, för övrigt, är en välkänd historia om hur Saab hade 19 skruvar för att sätta fast instrumentbrädan. När dyra konsulter kallades in för att minska slöseri enligt Lean-principen visade det sig att egentligen behövdes bara fyra. De övriga 15 hade kommit till eftersom varje ingenjör ville lägga till sin egna lilla signatur på slutprodukten. Anyway.
Resultatet? Det kommer krävas flera år och satsningar i miljardklassen för att göra Saab konkurrenskraftigt igen efter GMs misskötsel. Utan en fungerande supply chain som kan ersätta GMs måste allt byggas från grunden, vilket är tidskrävande och dyrt. Spyker har inte resurserna. Företaget en kapacitet på c:a 300 bilar om året, och dess omsättning mindre än Saabs internränta på inventory. Dessutom går företaget med massiv förlust. De har långt ifrån den nödvändiga kompetens att styra eller hjälpa Saab med dess svagheter, och deras supply chain är negligerbar med helt andra komponenter, logistik-krav, och volym.
Den troliga ekonomiska lösningen är därför att Spyker går in och som sagt använder EIB-pengarna till att betala kortsiktiga kostnader samt köpa in teknologi. Bolaget nedmonteras därefter gradvis i from av försäljning av lösköpt teknologi, IP, fastigheter, och så vidare. Är de “smarta” så används pengarna likaså till att belåna Saab ytterligare när ekonomin kortsiktigt ser god ut, aktier & optioner säljs. Därefter begärs företaget i konkurs. Lönsamt för ljusskygga investerare, men tragiskt för alla arbetare, tjänstemän, och chefer på Saab och dess underleverantörer.
Det brukar vara standard när ett stort utländskt företag köper ett svenskt att man downsizar produktion, inköp, ekonomi, för att utnyttja skalfördelar osv. i Sverige. Se ASG, case in point. Men när ett pytteföretag med ljusskygga investerare tar över? Det kallas för skalföretag. Och vi såg hur det gick. Cancer i kapitalismen, och väl värda att cellgifta ihjäl.
Ber för övrigt om ursäkt för svengelskan.
Advertisements

~ by Escaping Perdition on February 2, 2010.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s