Inte min president. Är han din?

Reinfeldt, detta stolpskott, har nu hjälpt till att fixa en president för hela EU. En ledare till dig och mig, till mina grannar och deras hund, till mina kusiner och dina barn. Problemet i det hela är bara att ingen av oss har röstat för (eller mot!) denna president, extremt få av oss vet vem denna människa egentligen är, och ännu färre vet var han står i alla de viktiga frågorna.

Vad är Herman Van Rompuys åsikter angående kriminalpolitik, skattepolitik, välfärdspolitik, kultur, utrikespolitik, infrastruktur, miljöpolitik, skolpolitik? Jag vet vad Mona Sahlin tycker, jag vet vad Reinfeldt tycker, jag vet definitivt vad Ohly tycker. Men har någon en aning vad “vår” nya president tycker?

Jag är stolt över att vara konservativ, och moderaterna är väl det parti som jag är illa tvungen att rösta på. Är för övrigt inte politiskt aktiv. Men detta är ju bara ytterligare ett bevis på att “nya” Moderaterna är mer intresserade av makt än av folkets bästa. De säljer ut vår frihet för lite extra beröm och leksaker från Bryssel.

Jag kan rekommendera alla er med lite intellektuell läggning att läsa Alexis de Tocqueville. Ett par århundraden på nacken, men mycket tänkvärd som politisk tänkare. Hans argument var att demokrati är i regel ganska stark, och det är svårt att ta frihet från människor vana vid den. Med ett undantag: Tocqueville kallar det som kommer sänka demokratin för “mjuk despotism”.

Mjuk despotism” är när våra valda ledare tar på sig rollen som en förälder, och förvandlar medborgare till omyndiga barn. De säger att vi inte kan hantera saker på egen hand, och tar alla viktiga beslut åt oss. Världen är ju stor och farlig, och visst är det lättare när någon annan ger dig “trygghet”? När såväl sjukförsäkring och universitet, alkohol och spel, arbetslöshet och byggtillstånd, företagande och utsläppsrättigheter, cykelhjälm och Internetanvändande, har fina regler och ligger under statlig kontroll, så känns allt så mycket tryggare!

Då är inte steget särskilt långt till att våra upplysta ledare också tar hand om det där stressiga, jobbiga beslutet med att rösta på president och utrikesminister. Så, små barn, är det inte skönt att vi slipper ansvar?

Och som slutklämmen på horribel dag, så våldtogs en gravid kvinna i Göteborg i sitt hem av en okänd man. I trygga Sverige med kuratorer, socialtjänst, socialbidrag, kriminalvård, solidaritet och hårda lagar mot vapen, så kan vi alla leva så säkert!

~ by Escaping Perdition on November 19, 2009.

5 Responses to “Inte min president. Är han din?”

  1. Nej, han är inte min president och inte din, utan en ordförande för något som heter Europeiska rådet. Om du läser en gång till i den DN-artikel du själv länkar till, så ska du finna att det står just ordförande. ORD-FÖR-AN-DE. Men om du vill bygga en konspirationsteori på att i stället välja ordet “President” så står det dej fritt.

    • Du är inte nämnvärt påläst. Titeln på engelska är President of the European Council.

      Att du bygger hela din tes på att jag valt “fel ord”, och sedan själv inte har koll, är ganska skrattretande.

  2. Inte min,
    Med runt 18-42% röstningsdeltagande i EU i valen samt på det sätt som Lissabonfördraget har kommit till och genomdrivits via en regelrätt politisk coup d’état som nu kulminerat med dessa selektioner gjorda bakom lykta dörrar så saknar numera EU och dess “politikerkollektiv” fullständigt all legitimitet i mina ögon.

    Ur varje praktiskt perspektiv finns nu inte Sverige längre, så ett stort o-tack till “våra” politiker för trist och tragiskt är det.

  3. Som en sann europé jag är glad att vår första president. Om han har lyckats med ett land med mer än 400 sorters öl och TW olika språk så att han kan leda ett Europa väl. En pluspoäng för att han är katolik 😉

  4. Nu har uppenbarligen SVD friskt raderat bort alla blogglänkar i artikeln till de som vågar skriva något negativt, allt i demokratins namn får man förmoda.

    Var 14 blogglänkar innan där jag bland annat hitta denna bloggen, numera när jag kikade var det 6.

Leave a Reply

