Lite perspektiv?

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av hur Islams försvarare alltid är duktiga på att gå ut och demonstrera när någon gör något “mot” religionen. När konstnärer visar upp lite oseriösa bilder på Farbror Muhammed blir det våld och död och bojkotter och massprotester; när en utställning visar Jesus dränkt i urin händer inget. I Tyskland har en psykopat mördat en stackars kvinna vid namn Marwa El-Sherbini. Han ogillade att hon var muslim, och förolämpade henne. Han skulle dömts till böter för detta, varpå han gick bärsärk och brutalt mördade henne i rättsalen. Givetvis ska han aldrig släppas ut på gatan igen. Tyvärr har Europas vänster drivit igenom löjligt korta straff, så han lär få komma ut igenom inom 15 år som mest.

I alla fall, detta mord har skapat massa demonstrationer i Tyskland. DN visar arga, skäggiga män (inga kvinnor, givetvis!) som kräver ett stop för hatet “mot Islam.” Det är ju fint, men var är dessa nissar när muslimer begår våldsbrott mot icke-muslimer? I USA för ett par dagar sedan mördades inte en människa, utan tolv, av en Islamist. Inga muslimska demonstrationer mot våld då, inte.  I såväl Sverige som Tyskland (eller i Libanon, Irak, Egypten, Västra Kina, Darfur, Indien, Nigeria, etc.) sker våldtäkter och mord där offren är icke-muslimer, vare sig kristna, buddhister, hinduer, eller ateister. I dessa fall är samma politiskt aktiva islamister påfallande tysta. I Sverige rekryteras unga barn av islamister för att dö i krig i fjärran länder.

Saken är ju den att jag och de flesta andra mentalt sunda människor fördömer brottslingars hemska handlingar oavsett vem som begår dem och oavsett vem offret är. Vi behöver inga rasistiska regler som bestämmer vem som är “mest” offer om de råkar illa ut beroende på deras hudfärg eller religion. Ett mord är ett mord, en våldtäkt är en våldtäkt, en misshandel en misshandel.

Om dessa skäggiga individer vill stoppa att folk är misstänksamma mot islam, särskilt politisk islam, så är det en bra början om:

1. Islams militanta följeslagare slutar mörda och våldta folk till höger och vänster på jordklotet.

2. Islams icke-militanta följeslagare fördömer och demonstrerar mot Bin Laden, mot Nidal Hasan, mot “skobombaren”, mot Hasib Hussain, och alla andra muslimska massmördare som vill ta död på så många icke-muslimer som möjligt.

Tills dess att vi ser samma skäggiga män med plakat där det står endast “stoppa hatet” eller varför inte “stoppa islamistiskt våld”, så tycker jag Säpo, FSB, CIA, FBI, GSG 9, MI6, och alla andra organisationer borde hålla ett vakande öga på dessa individer. Annars är det bara en tidsfråga innan de också testar att göra en Fort Hood, en London, en Madrid, en 11 September, eller en Mumbai.

~ by Escaping Perdition on November 11, 2009.

21 Responses to “Lite perspektiv?”

  1. Ironiskt att du pratar om “perspektiv”, för jag hittade det inte någonstans i din artikel, snarare “utgå från fördomarna så mycket det bara går, kanske stämmer dom DENNA gång!!!” Först och främst, Islam är inte en monolitisk entitet av människor som tänker exakt likadant. Det är 1.5 miljoner utövare under flertalet grenar och kulturella versioner av det som kallas Islam. Det är ironiskt att i en och samma mening erkänner att skälet till misstänksamheten mot Islam beror på de extremister som mördar och våldtar, och samtidigt vill du relatera de tyska demonstranternas motiv till extremisterna?

    Islams icke-militanta (rolig term, är normen militanta eller?) HAR fördömt Bin Laden och 11:e september om och om och om och om igen. Muslimer, Imamer, muslismka teologer gör det hela tiden, precis som vi (de flesta av oss). Har du tänkt på hur många icke-muslimer som (mer eller mindre) tycker att amerikanarna förtjände det!? Handlar det om att du vill hålla uppdelningen “muslimer” och “icke-muslimer”?

    Men jaja, kritik-kritik, hej å hå- du ändå inte håller med så klart. Men, helt ärligt: om det hade varit en icke-muslimsk tysk kvinna som blivit kniv-mördad av en muslimsk man som uttryckte hat mot icke-muslimer, tror du det hade blivit mindre; lika mycket; eller större medierapportering, löpsedlar, debatt och demonstration, än det blev kring detta? (retoriskt, jag vet.. men hur ser du på denna fråga, seriöst?)

    • Jag tycker att “Har du tänkt på hur många icke-muslimer som (mer eller mindre) tycker att amerikanarna förtjände det” säger allt om ditt perspektiv. Är man svinig nog att tycka att offren för terrordåd förtjänar det, ja då är man nog svinig nog att inte protestera mot det heller. Fy fan, rent ut sagt. SKÄMS!

      • btw.. du svarade aldrig på min fråga om hur du själv tror medieuppbådet och folkets reaktion hade varit om det hade varit en muslimsk man som hade kniv-dödat en icke-muslimsk tysk kvinna och uttryckt hat mot icke-muslimer? Jag bara undrar hur du ser på den saken.

      • @Ludwig angående media:

        Ärligt talat har jag ingen aning, faktiskt. Jag tror det beror på vilken inriktning tidningen har. Vissa med en mer populistisk inriktning lär blåsa upp det hela för att tjäna på vissa människors främlingsfientlighet, medan andra tidningar med en mer “förmyndaraktig” syn på nyheter komme vara mycket återhållsamma för att inte skapa en grogrund för sådana känslor. Jag vet att exempelvis LA Times inte publicerar bild eller “race” på förövare för att undvika just det.

        Men som sagt, jag vet inte. Jag arbetar inte inom media och skulle nog vara en ganska usel redaktör oavsett tidning. 🙂

      • ok. Lustigt att du helt plötsligt blev så problematiserande och kritisk inställt till olika medie-vinklingar, när du själv i bloggartikeln drog upp muslimsk terrorism och extremism i samband med kniv-dådet och demonstranterna!?

        Jag tror du har fel i din gissning, otrolig underskattning av vilken reaktion jag är övertygad om skulle vara resultatet. Jag har nästan inte hört nånting om kniv-dådet i fråga.. men är övertygad om att om det omvända exemplet skulle ske skulle det bli väldigt mycket större grej av det och diskussioner om hotet från Islam osv.

        Men du har visat din kritiskt inställda sida till media och vinkling, så jag kan iaf lita på att du inte skulle spä på om samtliga muslimer eller göra några grova generaliseringar i ett sådant omvänt fall. Därför borde du kanske inte göra sådana kopplingar som du gjorde ovan, eller välja att bara lägga sådan överdriven skepsis och kritiskt energi på att några tyska muslimer demonstrerar mot islamofobi efter att en muslimsk kvinna trakasserats och sedan kniv-mördats av en man med muslim-hat.

      • Jag tror du tyvärr missat min poäng Ludwig. Jag säger att det är tragiskt att vissa människor bara går ut och demonstrerar när offret har en viss religion eller hudfärg. Detta tycks reta upp många människor, som om det vore bra och naturligt om dessa individer bara demonstrerar när offret är en av “de egna”. Det tycker jag är fel. Ett offer är ett offer, och avsaknaden på empati i andra fall tyder på att dessa demonstranter har politiska motiv.

      • eh.. hur kunde du missuppfatta det jag skrev på det sättet?? Jag menade SJÄLVKLART inte att jag tyckte dom (offrerna i 11:e september) förtjänade det, jag menade att EFTERSOM det utöver extremistiska muslimer även finns massa icke-muslimer (som svenskar, européer, amerikanare osv.) som också har den radikala politiska åsikten att de förtjänade det så är det ju helt idiotiskt och poänglöst att försöka lumpa ihop och koppla samman de demonstrerande tyska muslimerna med 11:e september terroristerna.

  2. Lite empati skulle inte skada?
    Du är motsvarigheten till en såsom du kallar det “skäggig terrorist”

    Din brist på empati är densamma som al-qaida där de försöker till varje pris vända och vrida på varenda nyhet till deras propaganda.

    bra jobbat pysen!

    • Jag har gott om empati. Jag fördömer det fruktansvärda mordet i Tyskland och vill gärna ge förövaren “riktig” livstid. Jag är bara trött på ensidigheten där vissa väljer att endast demonstrera pga offrets hudfäg eller klädsel eller tro.

  3. Kära idiot,

    det är väl inte alla muslimers uppgift att ta avstånd eller stödja allt som sker mot muslimer. Råkar det vara så att du irriterar dig på dessa skäggiga män som går ut och demonstrerar, då ska du göra just det och inget annat, du ska inte komma med krav på alla andra muslimer att de ska ta avstånd. Det som har hänt i detta fsall i tyskland är bedrövligt och förfärligt som ska fördömas av alla! Varför ska muslimer i allmänhet protestera mot händelser som Fort Hood eller Mumbai eller Madrid? Varför ska de känna att de måste försvara sig och sin religion varje gång ett brott begås av extremister i deras religions namn? samhällen ska ta sitt ansvar och bedöma var och en utifrån den enskildes åsikter och handlingar och inte kollektivt!

    • “det är väl inte alla muslimers uppgift att ta avstånd eller stödja allt som sker mot muslimer. ”

      Jag är ganska säker på att London, Madrid, New York, Fort Hood, Sudan, Nigeria, Egypten, etc. inte var “mot muslimer”.

  4. eeh? basera inte saker som du inte vet! En islamist? gå o lägg dig din tönt!
    ” USA för ett par dagar sedan mördades inte en människa, utan tolv, av en Islamist.” ge mej källan? ingen har hört det?!

  5. Man ser tydligt på DN-bilden av muslimska MÄN som demonstrerar i tyskland att de är salafi/wahhabimuslimer – dvs den mest efterblivna och mest kvinnohatande sunniversionen av islam som finns, och som växer som ogräs bland muslimer i Europa – tack vare våra skattepengar, fri åsiktsbildning samt inte minst saudiska oljepengar som finansierar Dawwah (= muslimsk missionsverksamhet bland icke-muslimer) samt moskébyggen.

    • Jag känner flera personer från Mellanöstern, främst Iranier, som desperat vill slippa undan dessa galningar. Tyvärr verkar vi i Sverige göra allt för att motverka hårt arbetande, vanliga familjers försök att komma in i samhället, och satsa på att de med extrema värderingar ska bygga upp små isolerade mini-samhällen i förorterna. Varför bygga upp det du flyr ifrån på nytt?!

  6. Du menar att dessa muslimer agerar helt i egen sak..? Ja, det var ju väldigt olikt från resten av oss..

    Om du vill stoppa att trovärdigheten helt försvinner så kanske du borde skriva ett motsvarande inlägg om feminister som inte demonstrerar mot manliga orättvisor, pappabarn-föreningar som inte kämpar för mödrar som förfördelats, människorättsorganisationer som inte aktiverar sig för miljön, m.m., m.m…

    Lite perspektiv var det, ja. Med betoningen på “lite”.

    • Faktiskt har jag skrivet en hel del om hycklande människor tidigare. Om alla från Bill O’Reilly på högerkanten till Al Gore på den gröna vänsterkanten.

  7. Det här är det löjligaste jag har hört. Med samma logik så har du inte rätt att protestera mot terrordåd om du inte var och protesterade mot Hagamannen.

    • Du har “rätt” att protestera mot vad du vill. I alla fall än så länge. Men personligen skulle jag tycka det var osmakligt om enda gången du valde att demonstrera var om blonda, blåögda kvinnor blev mördade av muslimska män.

      Alla offer ska hedras, alla gärningsmän straffas. Men för dessa skäggiga gubbar handlar det bara om Islam vs Inte Islam.

  8. Tack för alla kommentarer. De bekräftar min poäng. Ingen som försvarar Islam här nämner ens dess extra utövares offer.

  9. Jag får instämma, varför tar inte fler muslimer avstånd från sina skäggiga kusiner? Jo därför att man i hemlighet håller med.

Leave a Reply

