Män Som Hatar Kvinnor

Har precis tittat färdigt på Män Som Hatar Kvinnor. Första tredjedelen av den centrala handlingen var riktigt, riktigt bra. Jag älskade stämningen när man började lista upp namnen på individerna i familjen Vanger, deras skrämmande porträttsfoton, samt deras diverse band till Nazism och annat otrevligt. Bra skådespelarprestationer, dessutom (med undantag för gnälltjejen). Därefter gick allt åt helvete.

För det första är Lisbet Salander förmodligen den tråkigaste karaktären i filmhistorien. Förutsägbart alternativ, skriven av en person som varken känner till alternativa människor eller har ett humm om hur datorer egentligen fungerar. För att göra saken ännu värre, så degenererar den underbara uppbyggnaden av handlingen till en stereotyp, förutsägbar soppa som haft svårt att kvala in som ett standardavsnitt av Criminal Minds. Jag hade listat ut vem mördaren var pinsamt tidigt. Att allt slutar med ett lyckligt återförenande och ett par miljoner på bankkontot fick mig bara att skaka på huvudet.

Så mycket teoretisk potential, så lite faktisk utdelning. Samtidigt verkar hela svenska folket slutit upp bakom denna film, hur OTROLIGT bra den är, osv. osv. osv. Jag antar att jag aldrig kommer passa in i mainstreamen, tyvärr, eller ens förstå mig på den.

~ by Escaping Perdition on September 5, 2009.

Leave a Reply

