Elitsatsning på barn? Inte för mina pengar.

I Sverige förväntas var och en hosta upp pengar till alla andras intressen och behov. Jag ska betala för din båtklubb, din frus operation, din kusins tid på komvux och ditt barns fotbollsträning, samt din gamle fars hembygdsförening. Nåväl, låt gå. Det är ju inte direkt mitt ideal, men dessa aktiviteter är ju i alla fall öppna för var och en som är intresserad eller i behov.

Nu, däremot, så skrivs det om hur idrottsföreningar sållar redan bland unga barn för att bara de bästa ska få träningstid och stöd. Det har jag inget emot alls, vi behöver en elit inom såväl idrott som forskning och företagande. Men då får föreningen faktiskt betala för kalaset själva med hjälp av föräldrar, sponsorer, och sina egna talangers framgång när de blivit äldre. Jag tycker det är moraliskt förkastligt att tvinga mig att via skattesedeln stödja en förening där exempelvis mina barn inte får vara med om de inte bedöms som bra nog. Detsamma gäller iofs universitet. Varför ska jag betala för att någon annans snorvalp vill bli jurist, konstvetare, eller socionom? Det kan de gott göra själva.

Alla djur är lika, men vissa djur är mer lika än andra?

~ by Escaping Perdition on August 25, 2009.

Leave a Reply

